bert en marja - afrika.reismee.nl

krugerpark

Bij de noordelijke toegangspoort Pafuri moesten we weer een formulier en boek invullen. Eeen kaart in het afrikaans gekocht en we konden het Kruger park in. Via een aantal loops zijn we naar het restcamp Shingwedzi gereden, waar we om tien voor zes aankwamnen (de poort sluit om zes uur). Een braai aangestoken en een lekker stuk vlees gegeten.
Onderweg zagen we een aantal olifanten, giraffen en een grote groep buffels. Uiteraard ook de nodige hertachtigen. De aapjes probeerden op de picnicplaats er met onze spullen vandoor te gaan.

De dag daarna naar restcamp Mopani, waar we in bungalowtjes sliepen, want de camping was vol. Een korte afstand maar door een aantal loops te rijden en langzaam rijden en veel kijken en stoppen waren we wel een hele tijd onderweg. Onderweg zagen we olifanten, nijlpaarden, krokodillen, buffels, gnoes, zebra's, struisvogels en andere vogels en hertjes.
Veel over gravel gereden dus de camper zit weer vol zand.

De volgende dag een lange rit naar restcamp Skuzuza in het zuiden van het park. Vroeg uit de veren en om half zeven gaan rijden. Onderweg zagen we veel olifanten, zowel dichtbij als langs de rivier, ook stak een hele groep de rivier over. Een grote kudde buffels was aan het drinken bij een waterplaats. Ook veel andere dieren gezien. 60 km voor de restcamp stonden een aantal auto's stil. Op de grond lag een dode buffel en daaromheen deels liggend, deels etend een zevental leeuwen, prachtig om te zien. Ook zat een gier te wachten op zijn beurt. Daarna snel naar het restcamp, waar de poort om zes uur dichtgaat. Pal voor het restcamp zagen we nog een neushoorn, maar hadden geen tijd deze goed te bekijken. Ook hier sliepen we in bungalows.

De laatste dag in Kruger hadden we een gamedrive geboekt,vertrek vijf uur. Helaas weinig gezien, wel een paar leeuwen die in de bosjes lagen te slapen, een drinkende giraf en een groep apen. Daarna nog een flink stuk door het park, waarna we naar de camping net buiten het park gingen. In het park zagen we twee neushoorns van dichtbij, twee giraffen die elkaar het hof maakten of aan het vechten waren, in ieder geval ze maakten allerlei vreemde bewegingen met hun halzen en poten.

Uiteraard ook nog olifanten gezien en wat andere dieren.